F1 Velká cena Turecka – Okruh Istanbul Park

📺Živé přenosy📺Live výsledky

Istanbulský park , nazývaný také Istanbul Racing Circuit, je dlouhý 5,338 km a průměrná šířka je 15 metrů. Je to jeden z mála okruhů F1, které běží proti směru hodinových ručiček. Nachází se v Tuzle, východně od Istanbulu.

Klíčem k nastavení dobrého času na kolo je dobrá aerodynamická účinnost. Velkolepá zatáčka 8, přezdívaná Diabolica, je extrémně rychlá zatáčka pro levou ruku se čtyřmi vrcholy pořízenými na stejné trati rychlostí přibližně 250 km / h.

Istanbulský park navrhl architekt Herman Tilke. Trať má kapacitu přibližně 125 000 návštěvníků, z nichž 25 000 si může užít akci z hlavní tribuny.

[WPSM_AC id=229]

Adresa: İstanbul Park Pisti, Göçbeyli Bulvarı 34959, Tuzla – İstanbul, Turecko

PH: +90 216 645 70 00

Typ okruhu: Trvalá silniční trasa

Webové stránky: http://intercitypark.com

Istanbul Park prorazil na scénu v roce 2005 jako nejnovější nový okruh, který bude hostit Formule 1, postavený na vysokých standardech, když se sport snažil expandovat na nové trhy. Mnozí považují za nejlepší dílo designéra Hermanna Tilkeho, okruh má řadu výškových změn a náročný trojitý vrchol Turn 8 se rychle etabloval jako ve velkých rozích kalendáře F1.

Práce na okruhu začaly v září 2003, kdy začaly průkopnické práce na místě v Akfırat na asijské straně Istanbulu, i když jeho název je poněkud zavádějící; Istanbulský park je ve skutečnosti značnou vzdálenost od města a dvouhodinové jízdy nejsou neznámé, což brání dlouhodobému rozvoji okruhu.

Dokončený okruh byl zahájen v srpnu 2005, včas na zahajovací Grand Prix Turecka. Vládní podpora ve výši 27 milionů USD byla spojena se soukromým financováním, aby vznikl komplex 40 milionů USD. Mezi zařízeními byla tribuna s 25 000 sedadly naproti boxům, plus zábavní a pohostinské oblasti, které pojaly dalších 5 000, a to jak nad boxovými garážemi, tak v sedmipodlažních VIP věžích na obou koncích boxové uličky. Další dočasné sezení by mohlo zvýšit kapacitu na více než 155 000.

Samotná trať se odchýlila od normy Tilke, kdy měla dlouhá rovinka, po níž následovala těsná vlásenka, místo toho pomocí značných výškových změn místa vytvořila rychlý a náročný kurz. Tilke, původně navržený pro běh ve směru hodinových ručiček, si u většiny obvodů rychle uvědomil, že pokud dojde ke změně směru, povede to k náročnějšímu kurzu.

Celý okruh byl skutečně navržen tak, aby prokázal test pro řidiče; Turn 8 byl úmyslně ztížen kombinací rychlosti, několika vrcholů a mírného nerovnosti, což si vysloužilo přezdívku ‘Diabolica’ … Jinde se k Turn 1 přiblížilo značným klesáním, než se zvedlo zpět do kopce, zatímco na zádech rovně se objevoval prudký stoupání uprostřed, které se brzy stalo známým jako „Faux Rouge“ jako pocta slavné zatáčce ve Spa-Francorchamps.

První Grand Prix – vyhrál McLaren Kimi Räikkönen – byl úspěšný, s dobrým davem a spoustou chvály za trať a její vybavení. Následné události však viděly dramatický pokles počtu davů, protože realita pořádání závodů v zemi, kde byl průměrný příjem podstatně nižší, než ceny lístků zasáhly domov. Nepomohlo ani to, že v Turecku neexistovala žádná zakořeněná tradice motoristického sportu, a proto nebylo žádným překvapením, když se promotéři závodu dostali do potíží ohrožujících pokračování Velké ceny. Překvapením bylo řešení; Sám Bernie Ecclestone koupil celé zařízení za 60 milionů dolarů (což z něj dělá dceřinou společnost Formule 1 Management) a slíbil, že budoucnost závodu bude bezpečná.

Nakonec ani Ecclestoneův příslib 14leté dohody nemohl zachránit Grand Prix, protože davy stále více a více klesaly, což televizním kamerám těžší a těžší zakrývalo relativně opuštěnou povahu stánků. GP 2011 se podle původního kontraktu ukázala jako poslední hurá – epická událost, která zaznamenala nejvyšší počet zastávek v boxech, jaký kdy byl zaznamenán (80), a nejvíce předjíždějících manévrů v suchém závodě od roku 1983, než zvítězil Sebastian Vettel.

V průběhu let také přicházely a odcházely další série: od roku 2005 do roku 2007 se na okruhu konaly mistrovství světa cestovních vozů (2005 a 2006), DTM (2005), série Le Mans (2005 a 2006), stejně jako mezinárodní GT Otevřená a světová série Renault. Na dvou kolech uspořádala MotoGP Grand Prix v letech 2005-07, zatímco světové superbiky se v roce 2013 představily samostatně.

V roce 2012 převzala provoz a práva na jmenování Istanbulského parku a jeho zařízení společnost Autopůjčovna Intercity group. Program zdokonalovacích prací a údržby udržel okruh připravený na závod, i když hlavní náplní jeho činnosti je nyní komplexní automobilové, motoristické a bezpečnostní středisko. Okruh přesto hostil kola mistrovství světa v rallycrossu v letech 2014 a 2015, i když se v posledních letech zdálo, že jeho dny pořádání významných událostí byly za ním.

Stejně jako řada dalších okruhů po celé Evropě byl Intercity Istanbul Park jedním z příjemců hodně narušené sezóny Formule 1, protože koronavirus účinně roztrhal původní kalendář. Brzy vyšlo najevo, že k pořádání akcí budou zapotřebí další okruhy 1. stupně v Evropě, a Intercity s radostí souhlasil. Výsledkem je, že se Grand Prix Turecka vrátí 15. listopadu poprvé za devět let. V rámci přípravy dostal okruh po celé své délce úplný povrch, na který dohlížel Hermann Tilke.

Kombinace nového, hladšího povrchu a tvrdých pneumatik Pirelli, které byly přiděleny před obnovením povrchu, bohužel přidala hvězdám Formule 1 extrémně složité podmínky. V kombinaci s velmi proměnlivými a vlhkými podmínkami počasí to znamenalo, že se nikdy neuskutečnily očekávané časy rekordních kol.

Dostávat se tam
Istanbulský park se nachází poblíž vesnice Akfırat, na hranicích čtvrtí Pendik a Tuzla, asi 80 km od tureckého Istanbulu. Hlavní turecké mezinárodní letiště Ataturk se nachází přes Bospor, asi 50 mil od okruhu. Silný provoz v Istanbulu by mohl znamenat, že tato cesta bude trvat déle než dvě hodiny. Sabhia Gokcen je druhým istanbulským letištěm a nyní je oblíbeným centrem nízkonákladových dopravců. Je to mnohem blíže k okruhu (asi 7 mil) a vyhýbá se istanbulskému provozu, ale je trochu mimo cestu památkám Istanbulu a hlavním hotelům / nočním místům.

Jízda na okruh bude pravděpodobně jedinou možností mimo víkend Grand Prix a můžete očekávat poměrně dlouhou cestu, ať už se vydáte jakýmkoli způsobem. Naštěstí je okruh alespoň přístupný z hlavní silnice spojující Istanbul – Ankaru. Sjeďte z otoyolu 4 (dálnice 4) na výjezdu Fatih a pokračujte podle značek na okruh.

Dříve síť trenérů dopravovala diváky na okruh pro Grand Prix Formule 1. Uvidí se, jak budou uspořádána divácká opatření pro závod 2020, ale s organizátory, kteří hovoří o davu až 100 000, by mohla být součástí nějaká veřejná doprava (pravděpodobně se zavedenými sociálními distančními opatřeními). Po potvrzení se podívejte na webové stránky okruhu a Formula One.