Moto Gp Rakousko Red Bull Ring

📺Živé přenosy📺Live výsledky

Přední rakouský okruh prožil řadu období úpadku, ale zdá se, že je opět na vzestupu jako hostitel kola jeho země Formule 1.

To se otevřelo v roce 1969 jako Österrichring, postavený jako náhrada za nemilovaný letištní okruh Zeltweg níže dolů ze svahu, který byl používán v letech 1958 až 1968. Zatímco Zeltweg byl plochý, hrbolatý a neinspirující výbuch po paralelních úsecích dráhy, Österrichring byl rychlá a majestátní asfaltová páska rozložená mezi malebnými štýrskými kopci. Od samého začátku to byl skutečný okruh řidiče, přičemž v každé zatáčce byl rychlý zametač zařazen minimálně na třetí nebo čtvrtý rychlostní stupeň.

Od startovní čáry okruh prudce stoupal k Helle Licht Cornerové, rychlé pravici, poté se jemně stočil dolů ke křivce Dr Tiroch, zařadil na pátý rychlostní stupeň a poté opět stoupal při výjezdu na vrchol okruhu. Odtud můžete zahlédnout údolím dolů do boxů níže, než se zaměříte dopředu na hrůzostrašný Bosch Kurve, pravá ruka čtvrtého rychlostního stupně bez úniku díky tribuně zvenčí, což pro fanoušky vytvoří něco jako arénu .

[WPSM_AC id=740]

Naproti tomu další část – známá jako Texaco-Schikane, přestože byla něco jiného než šikana – obsahovala zatravněné odtokové oblasti, i když i zde byla nebezpečí, protože strmý břeh Země čekal na ty, kteří se odvážili příliš daleko od sjezdovky. Po opětovném zapnutí se okruh znovu vyšplhal přes hřeben do závěrečné zatáčky, pravá ruka zametala čtvrtým rychlostním stupněm, který jako by trval navždy a byl přejmenován ve druhém ročníku okruhu na památku zesnulého rakouského hrdiny Jochena Rindta .

Domovem Grand Prix Formule 1 v letech 1969 až 1987 měl Österrichring talent vyhazovat neobvyklé vítěze. V roce 1975 si Vittoria Brambilla vybojovala v březnu své jediné vítězství v závodech v děsivě mokrých podmínkách, vítězství o to známější jeho roztočení a pád, když uznal šachovnicovou vlajku … O rok později John Watson zaznamenal jediné vítězství Penske a v 1977 Alan Jones vyhrál za Shadow.

Bezpečnost byla stále přítomným problémem díky těsné blízkosti překážek a vysoké rychlosti. Tragédie zasáhla zahřívací závod v roce 1975, kdy Mark Donohue ztratil kontrolu nad svým pochodem poté, co selhala pneumatika, a poslal ho do kariérního oplocení v první zatáčce. I když se v té době nezdálo, že by byl těžce zraněn, o den později upadl Donohue do kómatu způsobeného mozkovým krvácením a zemřel, pravděpodobně v důsledku úderu dopředu o tyč oplocení úlovku nebo hromadění reklamy.

Srážka podnítila první velké změny na okruhu, nejprve mírné utažení první zatáčky v roce 1976 a poté zavedení šikany v následujícím roce. Okruh měl stále svá nebezpečí. Stefan Johansson měl to štěstí, že v praxi závodu 1987 přežil havárii, kdy jeho McLaren udeřil potulného jelena, který zabloudil na trať. Jelen a auto měli mnohem méně štěstí. V závodě pak několik pádů na úzké rovině start-cíl dokázalo poslední kapku pro FIA, která vypustila Österrichringa z kalendáře F1.

V reakci na to obvod provedl změny a zvýšil odtok v řadě zatáček. Zejména u Bosch-Kurve to vyžadovalo mírné utažení rohu, aby efektivně běželo na vnitřní straně předchozí asfaltu, čímž se uvolnil prostor, který se dříve používal pro vložení lapače štěrku, zpomalil se roh, ale zachovala se velká část jeho předchozí postava. Hlavní rovinka byla také rozšířena o tři metry a vybrané další části byly o dva metry.

Nestačilo získat zpět brigádu F1, ale zajistilo to kola nového mistrovství světa superbiků v letech 1988 až 1994. Do roku 1995 byla hlavní závodní událostí kolo nového německého poháru STW pro cestovní vozy, ale poté srážka v první zatáčce, při které Audi Hansa Stucka znepokojivě vyjelo na zemský břeh, bylo zřejmé, že k zajištění budoucnosti okruhu budou zapotřebí zásadní změny.

Díky financování od významné rakouské telekomunikační společnosti se okruh v roce 1996 znovu zrodil jako A1-Ring po významném přestavování mimo sezónu. Hermann Tilke byl zaměstnán k překonfigurování trati tak, aby byla opět způsobilá pro F1.

Tilke dramaticky zkrátil okruh, obešel úsek z Hella-Licht a Tiroch s novým úsekem, který skončil těsnou vlásenkou, než se znovu připojil ke starému kurzu na Valvoline Gerade. Bosch-Kurve už také nebyl, nahrazen jiným napnutým vlásenkem, zatímco byla zavedena přísnější část „Texaco-Schikane“, kde auta pokračovala po linii staré tratě na druhou na Rindta Kurve, aby dokončila kolo.

Kromě toho nové jámy a tribuny nahradily jejich stárnoucí protějšky, zatímco nová konfigurace poprvé zahrnovala alternativní krátké a klubové okruhy. Celkově projekt modernizace stál celkem 32 milionů £.

A1-Ring byl skutečně moderním zařízením, ale bylo mnoho těch, kteří bědovali nad ztrátou všech rychlých zatáček, kterými se Österrichring proslavil. Tilkein plán však byl jednoduchý. Zavedením těsnějších zatáček a vlásenek doufal, že zvýší možnosti předjíždění. Závodní akce, když se v roce 1996 vrátila, tuto předpověď potvrdila a následující rok kopce znovu zazněly za zvuku motorů F1. Akce F1 v čele s okruhy až do roku 2003, ačkoli trať byla mimo jiné používána také pro F3000 a FIA GT Series.

Bohužel, i když byly závody obecně dobré, událost F1 nevydělala peníze a nakonec ji převzaly místní úřady. V roce 2003 Bernie Ecclestone zrušil kontrakt na závod v roce 2004 z důvodu podpory rakouské vlády protitabákové legislativě v Evropské unii. Budoucnost vypadala pro okruh nejistá.

Po ztrátě závodu F1 byl okruh prodán Dietrichu Mateschitzovi z Red Bullu v roce 2004 a byly vytyčeny ambiciózní plány na prodloužení okruhu na západ, zahrnující úseky původní trati, které od přestavby zůstaly spící. Projekt v hodnotě 485 milionů liber by také viděl vybavení závodních škol, automobilových muzeí, hotelů a domov pro Mateschitzovu sbírku letadel přidanou do okruhu.

V rámci přípravy byly budovy boxů a hlavní tribuna strženy a hlavní rovinou byl vyřezán přístupový výkop, který rozřezal trať na dvě části. Pak přišla nečekaná zpráva; po kampani místních obyvatel v prosinci 2004 rakouský Senát pro životní prostředí zablokoval návrhy a práce s tím, že projekt se dostal do rozporu s předpisy o hluku a znečištění. Práce byly okamžitě zastaveny a bez jam, tribun a rozevřené díry na trati nebylo možné pokračovat v závodění.

Mateschitz zařízení účinně zastavil a navzdory řadě neúspěšných pokusů regionální vlády a dalších stran, včetně společností KTM a VW, oživit okruh, na dalších šest let ztichl. Nakonec se Mateschitz rozhodl přivést zpět závody jako součást širšího projektu na podporu místní ekonomiky Spielberg a s ohledem na opětovné získání závodu F1. V rámci ‘Projeckt Spielburg’ Red Bull investoval značné prostředky do okruhu a přidal zařízení pro dynamiku vozidel, terénní a motokárovou dráhu, dva hotely a country klub.

Přejmenován na Red Bull Ring, okruh byl znovu otevřen v květnu 2011, s ukázkou závodních strojů Red Bull a kolem historického šampionátu F1. Později téhož roku se DTM a populární ADAC GT Masters v závodě vrátili a staly se pravidelnou součástí obnoveného závodního kalendáře.

V prosinci 2012 Red Bull kontaktoval FIA, aby řekl, že trať bude k dispozici pro pořádání mistrovství světa Formule 1 v roce 2013, poté, co bude k dispozici automat po odložení Velké ceny Ameriky. I když to nakonec přišlo k ničemu, přinejmenším to upozornilo na záměr trati a v prosinci 2013 FIA oznámila návrat F1 do Spielburgu od roku 2014.

V roce 2016 byly zahájeny práce na možném znovuzavedení celého dlouhého kurzu , a to výstavbou nové šikany, zhruba na místě staré Hella-Licht-S, stejně jako na Remu Kurve. Okruh neučinil žádná oficiální oznámení – možná kvůli potřebě získat povolení k vrácení celého kurzu k použití – a zatím není jasné, jaký může být dlouhodobý plán. Ve stejném roce došlo k návratu MotoGP, přičemž jedinou úpravou okruhu bylo obrubování v závěrečné zatáčce, která je pro dvoukolové závodníky přivedena několik metrů směrem dovnitř, přičemž jsou přísně dodržovány limity tratí.

Mezitím byl okruh Grand Prix znovu změřen a od roku 2017 byl uveden jako o 8 metrů kratší, i když ve skutečnosti nedošlo k žádným změnám v uspořádání.

Rok 2019 přinesl pojmenování první zatáčky po Niki Laudovi, který následoval po smrti trojnásobného šampiona (přinesl zpět rohové jméno, které bylo ztraceno, když se Red Bull Ring znovu otevřel). V první zatáčce byla také vložena penaltová smyčka pro použití během soutěže MotoGP.

Adresa: Projekt Spielberg GmbH & Co KG, Red Bull Ring Straße 1, A-8724 Spielberg, Rakousko

PH: +43 3577 202 0

Typ okruhu: Trvalá silniční trasa

Webové stránky: https://www.projekt-spielberg.at