Moto Gp Španělsko Jerez

📺Živé přenosy📺Live výsledky

Pokud někdy existoval důkaz, že Span miluje motoristické závody, ale je vlažný k soutěži na čtyřech kolech, okruh v Jerezu to určitě musí být. Když vyrazil na scénu jako hostitel Velké ceny Španělska Formule 1, mohl tento okruh přilákat jen malé davy, přesto se stal závodem, který se musí v rozpisu MotoGP zúčastnit, s kapacitními davy až 200 000 ročně – meziročně.

Možná to není příliš překvapivé; město na jihozápadě Španělska je již dlouho spojováno se závodem na dvou kolech. Na začátku šedesátých let organizoval Jerez „Trofeo de la Merced“, sérii pouličních závodů, které přilákaly nejlepší motocyklové jezdce té doby. Španělští jezdci jako Angel Nieto, Ricardo Tormo, Sito Pons, Benjamin Grau, Víctor Palomo se mísili s mezinárodními návštěvníky jako Marco Luchinelli, Barry Sheene, Jan de Vries a Borje Jansson.

V průběhu let byla vyzkoušena celá řada míst – první kurz byl podél pláže ve Valdelagrana v polovině padesátých let minulého století, před přechodem na okruh podél nové Avenida de America. V roce 1963 se místo konání změnilo na Constanciu, kde byl při tragické nehodě zabit místní hrdina Antonio „Peluqui“ Sánchez. Po několika letech byl v San Benitu vyzkoušen nový kurz, který se však kvůli stížnostem na hluk ukázal jako krátkodobý. Bylo vyzkoušeno více okruhů – na El Portal a Mercajerez, než po sezóně 1981 závody konečně skončily.

[WPSM_AC id=740]

Ztráta pouličních okruhů sloužila pouze k podpoře touhy po trvalém okruhu a do poloviny 80. let se starosta Jerezu Pedro Pacheco Herrera podepsal na plánech moderního autodromu. Projekt postavený v roce 1985 vedl španělský inženýr Manuel Medina Lara na základě předběžného nápadu Alessandra Rocciho.

V prosinci 1985 se na okruhu uskutečnil první závod, kolo mistrovství španělských cestovních vozů. V této fázi byla dokončena pouze základní zařízení a událost byla poznamenána deštěm, ale jinak byla hodnocena jako úspěšná. Jen o čtyři měsíce později, v dubnu 1986, byl Jerez úplně dokončen a oslavoval svou první španělskou Grand Prix Grand Prix. Mělo to dokázat nezapomenutelnou událost, kdy Ayrton Senna zadržel Nigela Mansella jen o 14 tisícin druhého rozdílu v tehdejším vůbec nejúspěšnějším cíli F1.

O rok později, v roce 1987, se konala první velká cena španělských motocyklů a davy vyprávěly svůj vlastní příběh. Od té doby přicházejí každý rok, aby viděli úspěch španělských hvězd. Jorge ‘Aspar’ Martínez, Àlex Crivillé, Sito Pons, Alberto Puig, Fonsi Nieto, Sete Gibernau, Jorge Lorenzo a Álvaro Bautista všichni nadchli místní partyzánské davy vítězstvím.

Formule 1 pokračovala až do konce desetiletí a Jerez byl svědkem jedné z nejvíce odporných srážek ve své historii v roce 1990, kdy Martin Donnelly během tréninku havaroval na rychlém zametači. Jeho Lotus se úplně rozpadl a nešťastný Donnelly zůstal uprostřed silnice, stále připoutaný ke svému závodnímu sedadlu a s divokými zraněními nohou. Spojen s ubývajícími davy, nebylo žádným překvapením, když se ukázalo, že finální kapka pro F1 a španělská GP přešla v následujícím roce na tehdy nový barcelonský okruh.

V roce 1992 provedl obvod své první významné změny, když byla odstraněna stará šikana a vytvořila parabolický roh, který spojuje s novým, delším zadem rovně. Ve výšce 600 metrů je to nyní stejná délka jako ulice start / cíl. Jerez se také stal prvním okruhem, který namísto tradičních balíků slámy pro motocyklové závody instaloval ohradníky.

O dva roky později přišly další změny. Překvapivé zařazení Jerezu jako místa konání evropské Grand Prix F1 vedlo k přidání šikany v rohu, kde havaroval Donnelley. Ten byl pojmenován na počest Ayrtona Senny, zatímco původní koutek pokračoval v používání pro motorovou cyklistiku.

V roce 1997 hostil Jerez svůj poslední závod F1, který zahrnoval rozhodující střet mezi Jacquesem Villeneuvem a Michaelem Schumacherem, kdy Němec ukončil svůj závod ve štěrku v Curva Dry Sack, zatímco Kanaďan pokračoval v mistrovství světa. Na pódiu se polemizovalo, když místní starosta přerušil prezentace trofejí, což vedlo k tomu, že Jerez byl znovu vyřazen z plánu.

V roce 2002 prošla závodní a výběhová zařízení podstatnými změnami. Nové boxové garáže, lékařská a mediální zařízení byla doplněna novou VIP pozorovací oblastí, která se táhla napříč okruhem v designu, který lze skutečně popsat jen jako UFO … Malé změny meziročně pokračovaly oblasti, zatímco v roce 2004 byl instalován nový výjezd z boxů.

Závodní kalendář dnes zahrnuje kola MotoGP a mistrovství světa superbiků na dvou kolech, zatímco Jerez díky svému mírnému podnebí zůstává oblíbeným místem zimních testů.

Adresa: Circuito de Jerez, Carretera de Arcos, km 10 Apartado de Correos, 1709 Jerez, Španělsko

PH: +34 956 151100

Typ okruhu: Trvalá silniční trasa

Webové stránky: http://www.circuitodejerez.com