Moto Gp USA Circuit of the Americas

📺Živé přenosy📺Live výsledky

Austin’s Circuit of the Americas prošel občas obtížným zrodem, který se ukázal jako jeden z nejpůsobivějších nových okruhů, které zdobí závodní kalendář posledních let.

Původní plány, které byly vytvořeny s výslovným záměrem oživit naděje USA na pořádání Velké ceny F1, byly poprvé navrženy v červenci 2010. Promotér Tavo Hellmund – bývalý závodní jezdec, který v 90. letech soutěžil ve formuli 3 – uzavřel dohodu s Bernie Ecclestone pro amerického GP od roku 2012. Pozemek o rozloze 890 akrů nezastavěné půdy v okrese Travis County bude použit pro tento okruh, přičemž mezi hlavní investory patří texaský miliardář Red McCombs a Bobby Epstein.

📺živé přenosy 📺

Počáteční rozložení trati vymyslel Hellmund, texaský mistr světa motocyklů Kevin Schwantz a renomovaný designér okruhu Hermann Tilke. Inspirace byla převzata z jiných okruhů po celém světě, přičemž první část se inspirovala zejména komplexem Maggots-Becketts-Chapel v Silverstone. Ostatní úseky napodobovaly úsek stadionu v Hockenheimu a v Istanbulu v zatáčce osm a došlo ke značné změně nadmořské výšky, přičemž mezi nejvýznamnějšími rysy byl strmý nárůst na odbočku jedna.

Stavba začala 31. prosince 2010 a měla být dokončena do června 2012. Konečný hlavní plán okruhu byl vyvinut společností HKS, Inc. a Tilke s hlavní tribunou a vyhlídkovou věží a amfiteátrem, které navrhla austinská architektonická firma Miró Rivera.

Jakmile se okruh začal formovat na zemi, začaly se rozplývat události ve správcovské společnosti. Hitches se zajištěním financování ze státního sportovního fondu a další neshody v zákulisí viděly řadu počátečních plateb vedení Formule 1. V listopadu 2011 měl Ecclestone dost a vydal ultimátum vlastníkům a promotérům, aby do příštího měsíce našli řešení nebo vypadli z kalendáře.

Uprostřed prudkosti byly práce na místě zastaveny, ale když v prosinci vydala Světová rada motoristického sportu kalendář F1, byl do toho dočasně zařazen i Circuit of the Americas. Později se ukázalo, že McCombsové a Epstein uzavřeli novou dohodu přímo s Ecclestoneem, čímž zajistili platbu předem a odřízli Hellmundovu společnost od propagace akce. Hellmund oznámil plány žalovat Epsteina, ačkoli se dvojice nakonec urovnala mimosoudně.

Na tomto pozadí byla dokončena stavba s odhadovanými náklady 300 milionů $, ačkoli objev vysokotlakých plynových potrubí na místě a nestabilních jílovitých půdách vyžadoval nákladné další práce. První vrstva asfaltu byla nicméně dokončena 3. srpna 2012 a pokládka finální vrstvy byla zahájena 14. srpna a byla dokončena 21. září. Trať byla slavnostně otevřena 21. října, slavnostní první kola proběhla Mario Andretti Lotus 79.

[WPSM_AC id=740]

Nový okruh prošel kontrolou FIA v září, před úvodním závodem F1 v listopadu.

Když dorazil cirkus F1, řidiči a týmy byli okamžitě ohromeni. Vybavení výběhu bylo dobře promyšlené a postrádalo nic a diváci zjistili, že totéž platí o veřejné vybavenosti. Centrální „Grand Plaza“ o rozloze 20 akrů obsahuje širokou škálu ústupků, maloobchod a toalety a vstupy do diváckých sedadel, stejně jako velký odrážející bazén, trávník a různé krajinné zóny.

Dominantou panoramatu je vyhlídková věž, která byla koncipována jako vizuální finále na centrální Grand Plaza a také jako dramatická a nezapomenutelná kulisa pro Austin360

Místo konání koncertu amfiteátru. Inspirován obrazem červených pruhů zářícího světla, které zadní světla ve tmě zanechávají, střecha červených ocelových trubek se rozevírá přes jeviště amfiteátru a poté se sbíhá ve spodní části věže a vytváří „závoj“, který se otáčí nahoru a znovu centrální jádro výtahu.

Na vrchol věže se návštěvníci mohou dostat buď vysokorychlostním výtahem, nebo se vyšplhat po 428 schodech do cíle. Zdánlivě zavěšený na ocelovém vrchlíku z červené trubky je vyhlídková plošina, která nabízí rozsáhlé panorama celé trati, centra Austinu a nedaleké kopcovité země z nadmořské výšky 230 stop. Část podlahy je strukturované vrstvené sklo, které umožňuje odvážnějším návštěvníkům dívat se přímo dolů na zem pod nohama.

Samotné rozložení okruhu si řidiči velmi pochvalovali, pro něž byl první sektor obzvláště odměňující výzvou. A první závod přinesl nezapomenutelný výsledek, když McLaren od Lewise Hamiltona pronásledoval Sebastiana Vettela z Red Bullu, zatímco lapoval provoz, aby si zajistil zasloužené vítězství.

Kromě F1 toto místo rychle přilákalo další závodní série, včetně United SportsCar Championship, World Endurance Championship a V8 Supercars. MotoGP také uspořádalo Grand Prix of the Americas, i když to také nebylo bez vlastních kontroverzí; v pohybu připomínajícím spor F1 se původní promotér závodu Kevin Schwantz ocitl na vedlejší koleji, když okruh uzavřel vlastní dohodu, že bude závod organizovat přímo s organizátory MotoGP od roku 2013.