Moto GP Malaysia Sepang

📺Živé přenosy📺Live výsledky

Mezinárodní okruh v Sepangu si může nárokovat nastavení šablony, kterou všechny moderní okruhy Grand Prix následovaly v 21. století. Duchovní dítě tehdejšího předsedy vlády Dr. prezidenta Mahathira Mohamada, tento okruh tvořil ústřední část plánů přeměny Malajsie na industrializovaný národ. Pro propojení národního hlavního města s mezinárodním letištěm byl naplánován „Multimedia Super Corridor“, doplněný dvěma „inteligentními“ městy s budovami propojenými optickými kabelovými sítěmi a integrovaným dopravním systémem. Nový standardní okruh Formule 1 by dokončil projekt a stanovil nové standardy v designu okruhu.

[WPSM_AC id=740]

K vypracování plánů byl vybrán německý architekt Hermann Tilke, který si získal předchozí přízeň redesignem Österreichringu na zkrácený A1-Ring (nyní Red Bull Ring). Pro své první pozemní úsilí Tilke napsal rychlý a plynulý okruh, kterému dominovaly dvě dlouhé rovinky oddělené jedinečnou hlavní tribunou a centrální zónou fanoušků. Inspirace byla čerpána z místního prostředí v designu, s tribunami pokrytými baldachýny ve tvaru listů palmových olejů, které vyplňují plantáž, na které byla trať postavena.

Trať má 15 zatáček a osm rovinek s minimální šířkou 16 metrů, ale v některých oblastech stoupá na 20 metrů, což poskytuje řadu dobrých předjížděcích příležitostí. Celkově může trať pojmout asi 130 000 diváků, z toho 30 000 na jedinečné hlavní tribuně s dvojitým průčelím.

Práce začaly v prosinci 1996, přičemž celá stavba trvala 14 měsíců a stála 286 milionů RM (12 milionů USD). Na stránkách občas pracovalo více než 1 000 lidí. Nový okruh byl dokončen v listopadu 1998 a jeho první závod se konal následující měsíc před oficiální inaugurací Dr. Mahathira v březnu 1999.

Ještě před jeho dokončením byl díky masivním vládním investicím a špičkovým zařízením oslavován jako nejlepší okruh na světě. Okruh je pokryt 27 televizními kamerami s uzavřeným okruhem pomocí optických kabelů a zahrnuje on-line sledování závodních automobilů v reálném čase v kombinaci s elektronickými maršálovými sloupky, které řidičům budou blikat barevnými světly místo vlajek. Ve dvoupodlažní budově jámy jsou všechna hlavní zařízení. K dispozici je 30 boxů, včetně kanceláře, kuchyně a konferenčního prostoru. Nahoře je 12 kanceláří pro FIA a administrativu, plus řízení závodu, časomíra, mediální centrum a místnost pro rozhovory a místnost fotografů. K dispozici je také zdravotní středisko s malým operačním sálem pro drobné chirurgické zákroky.

Vládní investice se brzy vrátila a trať byla licencována pro závody nejvyšší úrovně jak FIA, tak FIM, což vedlo k udílení cen Formule 1 a Grand Prix motocyklů od roku 1999. Mezi další významné události patří každoroční 12hodinový závod pro vozy GT a příležitostné návštěvy japonské série Super GT.

Už od prvních závodů bylo zřejmé, že okruh podporoval dobré blízké závody a byl oblíbený u řidičů, což vycházelo příznivě z paddocků F1 i MotoGP.

Okruh je na pneumatikách tvrdý, ale kvůli široké škále zatáček a prudkému brzdění na konci rovinky – což představuje 17% celého kola. Kromě toho teplota na trati často dosahuje 60 stupňů Celsia nebo 140 stupňů Fahrenheita, což je také obtížné pro auto i řidiče. Sezónní lijáky způsobily také svá vlastní nebezpečí, včetně předčasného ukončení události z roku 2009, kdy monzunové deště znemožnily řízení.

Přes jeho příznivý začátek a bohaté počáteční financování vládní zájem o zařízení mírně poklesl do té míry, že do roku 2010 se podle Bernieho Ecclestona stal „jako starý dům, který potřebuje trochu vymalovat“.

Některá obecná vylepšení paddocku a diváckých zařízení byla překonána a okruh byl v roce 2016 výrazně obnoven italským obvodním poradcem Dromo srl. Nový povrch byl navržen tak, aby měl větší přilnavost při běhu za mokra, zatímco bylo také vylepšeno několik odtokových oblastí. Hlavní změna přišla s re-konfigurací závěrečné zatáčky, která si zachovala své původní rozložení, ale byla znovu navržena tak, aby se stala křivkou mimo odklon, částečně proto, aby se podporovaly různé závodní linky. Nebylo to všeobecně populární mezi jezdci ani řidiči, ale mělo to zásadní vliv na odvodnění – důležitý faktor vzhledem k monzunovým lijákům, které okruh často zažívá.

Je ironií, že změny přišly, když se Sepangovi šéfové dostali do lásky k F1. S neustálým zvyšováním poplatků za hostování a snižováním počtu diváků bylo rozhodnuto neobnovit smlouvu, takže událost roku 2017, kterou vyhrál Max Verstappen, se v dohledné budoucnosti ukáže jako poslední. Místo toho se okruh zaměřuje na své závody MotoGP a World Superbike, které se i nadále ukazují jako velmi populární události.