Moto GP Velká Británie Silverstone

📺Živé přenosy📺Live výsledky

Silverstone se prohlašuje za domov britských závodů a s historií sahající až do roku 1948, existuje určité ospravedlnění tohoto tvrzení. Silverstone, vždy jeden z nejrychlejších okruhů, se vyvinul ze svého větrného letištního původu do jednoho z nejuznávanějších ve světovém motoristickém sportu.

Začal život v roce 1943 jako RAF Silverstone, domov jednotky, která cvičila piloty Wellingtonu v technikách nočního bombardování. Na konci druhé světové války se stal přebytek požadavků a několik let spal. Jeho první štětec s motoristickým sportem byl přísně neoficiální; skupina místních nadšenců uspořádala improvizované mlácení kolem opuštěných drah v roce 1947. Jeden z kontingentu udeřil ovci, když putovala na místo, poté vedla k tomu, že události dne byly nazvány Velkou cenou skopového masa …

V následujícím roce byl oficiální zájem na vytvoření okruhu z přistávací dráhy. Vzhledem k tomu, že Donington Park byl používán jako skladiště pro armádu, zatímco Brooklands vlastnil Vickers Armstrong s nevyhnutelným zaměřením na letadla a Crystal Palace v havarijním stavu, začal Royal Automobile Club hledat nová místa. Díky své rozjezdové a přistávací dráze a obvodovým silnicím vypadal Silverstone jako ideální.

[WPSM_AC id=740]

Z toho, co se ukázalo jako jedno z nejlepších rozhodnutí v historii správy motoristických závodů, RAC vyzval Jamese ‘Jimmyho’ Browna, aby uspořádal první Grand Prix, což mu zbývalo méně než dva měsíce, aby se událost stala skutečností. Nejen, že vytáhl menší zázrak, ale Brown zůstal pevně u kormidla téměř 40 let a vedl Silverstonovu transformaci z úsporných opatření na zařízení světové úrovně.

První Grand Prix tedy proběhla začátkem října 1948, i když na výrazně odlišném kurzu, než jaký bude následovat. Na obou hlavních drahách a části obvodových silnic byl kurz vytyčen sudy s olejem a balíky slámy, diváci byli od okraje trati zadrženi ničím robustnějším než lanovým vedením. Soutěžící se také ocitli strmým směrem k sobě nejvyšší rychlostí, kde obě dráhy končily ostrými vlásenky. Řešení? Plátna, která řidičům zabrání vidět možnou hrozící katastrofu …

Tato událost, bezohledná, byla považována za úspěch a postavila Silverstone pevně na mapu motoristických závodů. Od roku 1949 došlo k přechodu pouze na silnice umožňující povolení, i když zpočátku s šikanou v Club Corner. Jámy byly umístěny mezi opatstvím a Woodcote.

Je příznačné, že Silverstone byl v květnu 1950 dějištěm prvního mistrovství světa Formule 1. Královna tam byla, aby sledovala – doposud jedinou britskou akci, které se účastnil vládnoucí monarcha – jak dr. Giuseppe Farina vyhrál pro Alfa Romeo .

V prvních letech byl poprvé představen kratší okruh „Club“ pro řadu národních akcí. Vintage Sports Car Club použil tuto variantu v roce 1949, která vedla od Copse, přes Maggots, Becketts a Chapel dolů k vlásence a Stowe a po dráze zpět do Copse. Start / cíl byl těsně po vlásence Stowe, kurz probíhal ve směru hodinových ručiček.

Od roku 1952 převzal řízení okruhu od RAC klub British Racing Drivers ‘Club a řada zákrut zaznamenala drobné revize a obecně došlo k vylepšení dalších zařízení. Jamy a paddock předpokládaly své známé umístění mezi Woodcote a Copse, přičemž startovní a cílová čára se také odpovídajícím způsobem přesunula na toto nové místo.

Klasické rozložení Silverstone bylo nyní pevně stanoveno, doplněné o nový Club Course, který prošel Copse a Maggotts, než se otočil zpět na sebe těsně před Becketts a běžel po jedné z drah zpět do Woodcote. V příštím čtvrtstoletí by došlo k několika významným změnám v uspořádání okruhu, i když pokračovalo postupné zlepšování vybavení jámy a diváků.

V roce 1961 získala společnost BRDC smlouvu o pronájmu zemědělské půdy v okruhu i v jeho okolí, což zvýšilo příležitosti pro další rozvoj. Po dvou nehodách v tehdy otevřeném boxu byla v roce 1964 postavena nová boxová ulička – oddělená od hlavní trati a na vyvýšeném nástupišti -, což výrazně zlepšilo bezpečnost soutěžících i jejich mechaniků.

BRDC – posílený výnosy generovanými tratí – vytvořil Silverstone Circuits Limited v roce 1966, aby se postaral o obchodní aktivity okruhu. O pět let později klub koupil od ministerstva obrany vlastnické právo na celý majetek o rozloze 720 akrů.

Velká cena Velké Británie v roce 1973 vyniká jako významná událost v historii Silverstone. Na konci prvního kola ztratil mladistvý Jody Scheckter ve Woodcote kontrolu nad svým McLarenem a otočil se do zdi jámy. Řetězová reakce za sebou viděla hromadu hromady, která zabírala většinu pole a byla v té době největší havárií v historii F1. Překvapivě byl jedinou obětí Andrea de Adamich, který utrpěl vážná zranění, která by nakonec ukončila jeho řidičskou kariéru.

Srážka také odhalila skutečnost, že na tribunách mohly skončit trosky, a bylo jasné, že je třeba provést změny. GP se konala v Brands Hatch v roce 1974, ale v době, kdy přišla nová sezóna v roce 1975, vítala závodníky ve Woodcote šikana, stejně jako zcela nové garáže v boxech. Národní okruh i nadále obcházel šikanu, stejně jako motocyklový kurz.

Jedna věc, která Silverstone vždy stála na rozdíl od mnoha jiných okruhů, je jeho rychlost bez pomalých zatáček a dlouhé rovinky na plný plyn, průměrné rychlosti stále stoupaly. Dokonce i přidání šikany ve Woodcote nestačilo ke zmírnění vysokorychlostního náboje. V době turbo éry v F1 procházely vozy šikanou rychleji, než se jejich předchůdcům podařilo přes původní zatáčku …

Věci se vyvinuly v roce 1985, kdy Keke Rosberg v kvalifikaci stanovil průměrnou rychlost 160 km / h (navzdory pomalé defektu) a další tři vozy vykázaly kola s rychlostí více než 159 km / h. V době, kdy hvězdy F1 dorazily v roce 1987 – závod opět přeskočil rok v Brands Hatch – došlo ve Woodcote k dramatickým změnám. Šikana v ohybu S byla odstraněna a nahrazena novým ostrým ohybem zleva doprava při přiblížení. Kromě toho bylo vynaloženo více než 1 milion liber na výměnu boxů z roku 1975 za 40 mnohem větších garáží doplněných o zcela nové tiskové středisko, které bude dokončeno v roce 1988 Grand Prix.

Změny také umožnily zavedení delšího „národního“ kurzu, který využíval novou pravou ruku vypínající Club Straight (později pojmenovanou Brooklands) a pravou ruku do šikany, čímž vytvořil takzvaný Luffieldský komplex. Okruh klubu zůstal nezměněn.

Další významná přestavba proběhla v zimě roku 1990, jejímž cílem je projet okruh v 90. letech. Odběh v Copse byl zvýšen utažením vstupu a přesměrováním rohu, zatímco původní roh Becketts byl předán rozsáhlou – a vysokou rychlostí – řadou rohů, které vytvářely novou sekvenci Maggotts-Becketts-Chapel Curve, která kreslila univerzální chvála.

Hangar Straight se nezměnil, s výjimkou přidání dopravního mostu, ale Stowe byl zpomalen a utažen do čtvrtého rychlostního stupně, než se trať odklonila do nového komplexu Vale a zleva doprava se vrátila zpět na Club. V důsledku toho byla auta pomalejší v nezměněném opatství, poté se snesla pod most a vpravo skrz novou vysokorychlostní zatáčku, až po leváka v Prioru a zpět do komplexu Brooklands / Luffield před Woodcote, minus potřeba šikany, dokončil kolo.

Další revize tratí přišly v roce 1994 po smrti Ayrtona Senny a Rolanda Ratzenbergera v Imole a testovací havárii Pedra Lamyho v Silverstone se znovu zaměřila na bezpečnost okruhu. Copse byl dále znovu zarovnán, aby se zvýšil odtok, zatímco byl postaven nový a pomalejší Stowe. Byl také zpřísněn vstup do klubu a v opatství byl vložen nový šikan. Roh převorství byl odkloněn, otočil se dříve než dříve a vedl k vlásenkovému rohu v Brooklands.

Byl vytvořen nový jižní kurz, který se táhl od opátství Abbey zpět k Chapel Curve, který by mohl být provozován současně s okruhy National nebo Club, i když se o nich nemuselo mluvit ani o boxech, bylo použito pouze pro školní účely nebo pro účely testování.

Další úpravy byly provedeny v roce 1996, kdy bylo nalezeno lepší řešení pro Stowe Corner; přidáním postupného zalomení směrem ke konci hangárové roviny a posunutím stopy směrem k vnitřní ploše byl vytvořen větší prostor pro odtok a mohl být znovu obnoven rychlejší Stowe. Dalším novým přírůstkem v této části trati byl samostatný okruh Stowe. Nová trojúhelníková trasa, která využívala některé z původních drah poblíž komplexu Vale, poskytovala vynikající a bezpečné zázemí pro Silverstone Racing School.

Novinkou byl také mezinárodní kurz. To se otočilo hned po Maggots, rychlou šikanou v Irsku a na jih, než se otočilo zpět na sebe v Abbey pomocí vlásenky 180 stupňů. Stal se jedním z nejpoužívanějších okruhů a mnoho národních šampionátů jej upřednostňovalo před delším okruhem Grand Prix.

Další významné investice byly posunuty o rok, kdy byl představen nový komplex Priory / Brooklands / Luffield. Jeho design byl mnohem uspokojivější a jeho design byl inspirován samotnými řidiči. Malá změna proběhla také na mezinárodním kurzu, když byla obcházena irská šikana (i když ji motocykloví závodníci nadále používali).

Změny infrastruktury kolem okruhu zlepšily přístup, přičemž v roce 2002 byla dokončena čtyřproudá příjezdová silnice jako doplňkový projekt napojení na nedaleké dálnice M1 a M40.

Poté přišly v roce 2003 další významné změny, tentokrát na popud závodníků světových superbiků. Rychlosti přes Woodcote prokázaly znepokojení a v Luffieldu byla zavedena nová těsnější smyčka a nemotorná flip-flopová šikana, která nepochybně zpomalila rychlost, ale nikdy nebyla divoce populární.

Nejistota ohledně budoucnosti závodu Formule 1 (který koketoval s plány závodit nejprve v přestavěném Brands Hatch a poté se zavázal k Donington Parku) vedl k tomu, že šéfové Silverstone začali hledat svou hlavní událost jinde. Byly vylíhnuty plány na přivedení závodníků MotoGP poprvé od roku 1986 as ním i hodně přepracovaný okruh. Když nabídka F1 Donington Park propadla ve finanční prudkosti, byla podepsána nová dohoda F1 a upraveny plánované práce na okruhu.

Aby se vyhovělo požadavkům Bernieho Ecclestona, měl být mezi Copse a Abbey postaven nový komplex jám a paddocků připomínající křídlo, přičemž okruh by se mohl dostat do nového komplexu „Arena“, než se znovu připojí ke stávajícímu okruhu na bývalém Club Straight, nyní přejmenovaném na čest Wellingtonových bombardérů, které kdysi vzlétly podél ní.

Nový kurz debutoval v roce 2010, ačkoli práce na dokončení nového komplexu jám byly dokončeny včas před Grand Prix 2011. To vedlo k tomu, že okruh měl alternativní startovní a cílové umístění – F1 používá jamky „křídla“, zatímco většina ostatních šampionátů má tendenci používat původní jamky a umístění start / cíl.

Nový mezinárodní okruh využívající jižní polovinu okruhu Grand Prix by nyní mohl být používán samostatně díky boxům Wing, dosud nezajistil žádnou významnou závodní akci, zatímco národní okruh získal opět větší důležitost, zejména jako místo konání každoroční kola britského šampionátu cestovních vozů.

Zatímco stará trať z mostu do mostu a převorství stále zůstává, šéfové obvodů ji v roce 2011 oficiálně vyřadili z provozu a nyní tvoří piknik.

Adresa: Silverstone Circuit, Towcester, Northamptonshire, NN12 8TN

PH: +44 844 3728 200

Typ okruhu: Trvalá silniční trasa

Webové stránky: https://www.silverstone.co.uk